Euh
Log in | Registreer
Geschiedenis
  • Door: Key-Doh-Kok
  • 24-3-2016 12:00:00

de loveboat van de pornokeizer

Door: Key-Doh-Kok

Al eeuwen vertelden de bewoners van de regio rond het Meer van Nemi verhalen over schepen die op de bodem van het meer zouden liggen. In 1446 besloot kardinaal Colonna dat hij wilde proberen het schip dat het dichtst bij de oever lag naar boven te takelen. Hij liet hiervoor een drijvend platform bouwen om vandaar het schip omhoog te takelen. Het werd een grandioze mislukking. Hij haalde wel een paar balken naar boven, en trok de bovenbouw aan gort, maar het schip waar hij aan had staan sjorren bleef vastgezogen in de modder op de bodem van het meer.

Bijna een eeuw later, in 1535 , werd het weer geprobeerd. Ditmaal was het Francesco de Marchi die het probeerde. Hij ging iets professioneler te werk dan zijn voorganger. De Marchi bracht eerst de positie van de schepen nauwkeurig in kaart. Hij ging zelfs persoonlijk met een soort primitieve duikklok naar beneden om het schip te bekijken. Maar ook deze poging liep op niets uit.
In 1827 was het Annesio Fusconi die het probeerde. Ook hij ging eerst met een duikklok naar beneden om te constateren dat het wrak in een aantal stukken was gebroken, waarschijnlijk als gevolg van eerdere pogingen. Ook bij hem lukte het niet om stukken van het wrak te bergen. Touwen en bevestigingspunten braken keer op keer af.

In 1895 was het de rijke familie Orsini die interesse kreeg in het verhaal. Ze stuurden eerst een duiker het meer in om de toestand te verkennen. Hierbij werd duidelijk dat er twee schepen lagen. Een schip lag zo'n 50 meter buiten de kust op een diepte van 10 tot 12 meter en het andere schip lag ongeveer 200 meter verder, op een diepte van 15 tot 20 meter. De verkenning maakte duidelijk dat het onmogelijk zou zijn om de schepen naar boven te halen, maar er werden wel veel voorwerpen naar boven gehaald die duidelijk maakten dat het hier om bijzonder fraai en rijkelijk uitgeruste schepen ging. De meeste vondsten verdwenen in de magazijnen van het Museo Nationale Romano.

In 1927 maakte Mussolini, die inmiddels aan de macht was gekomen, bekend dat de schepen geborgen zouden worden. Om de schepen te bergen bedacht hij een even simpele als briljante strategie. Ze zouden niet worden ophesen maar het meer zou gewoon worden leeggepompt.

Speciaal voor de schepen liet Mussolini een nieuw museum bouwen dat in januari 1936 werd geopend. Het werd duidelijk dat het om zeer bijzondere schepen ging. Beide schepen bleken te zijn gebouwd in opdracht van keizer Gaius Caesar Augustus Germanicus, beter bekend als Caligula, die vooral berucht is om zijn seksuele uitspattingen.

Het ene schip was een schip gewijd aan de godin Diana, aan wie ook een heiligdom op de oever van het meer was gewijd. Het andere schip bleek een drijvend paleis, waar de keizer zich kon terugtrekken van het drukke leven in de hoofdstad. Het paleisschip bleek voorzien van allerlei luxe zoals verwarming, stromend water en prachtige mozaïekvloeren, en het was gebouwd met allerlei technische snufjes waarvan nog niet eerder bekend was dat de Romeinen er al over beschikten. Zo werd er bijvoorbeeld een kogellager gevonden, iets waarvan altijd gedacht is dat die pas zo'n 1500 jaar later door Leonardo da Vinci zou zijn uitgevonden.
Ook de bronzen versieringen van het schip waren van de allerhoogste kwaliteit.

Helaas heeft de wereld niet lang kunnen genieten van de schoonheid van deze vondsten. In 1944 werd het museum in brand gestoken door terugtrekkende Duitse troepen en het hele museum en de schepen werden vernietigd. Alleen de artefacten die eerder naar het Museo Nationale Romano waren gebracht zijn bewaard gebleven.


Een groep privé-investeerders is enige tijd geleden begonnen met een project om één van de schepen op ware grote te laten herbouwen.

  • Caligula
  • Nemi schepen
;
Bezig met laden... De reacties worden geladen, een ogenblik geduld...
Reageer zelf:
Om op Fronza te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, dan kun je die via deze link gratis aanmaken. Of bent u uw wachtwoord vergeten?

Inloggen:

Apart & actueel nieuws:
Apart & actueel nieuws:
Om nieuws te kunnen toevoegen moet u eerst inloggen of een account aanmaken.
Reclame om op te klikken
Door lid te worden van Fronza schakelt u alle reclamebanners uit.
Franka's Vraagbaak
Onze Franka lost wekelijks een intieme, verrassende en altijd prangende vraag van één van onze bezoekers op. Deze week:
9
Ondertussen op internet
Loading...
  • De gelijkheids-leugen
    Ondertussen op internet
  • De eerste ballonvaart
    Toen in de tijd
  • Off-topic, week 13
    Off-topic
    Fronza.nl gooit boeken dicht!
    Actueel
    Off-topic, week 12
    Off-topic
    Off-topic, week 11
    Off-topic
    Off-topic, week 10
    Off-topic
    Off-topic, week 9
    Off-topic
    Off-topic, week 8
    Off-topic
    Off-topic, week 7
    Off-topic
    Off-topic, week 6
    Off-topic
    Off-topic, week 5
    Off-topic
Meest gelezen:
Meeste reacties:
U moet inloggen om gebruik te maken van het berichtensysteem
Fronza.nl maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Accepteer